13
Νοέ.
09

Βιντεοπαιχνίδια και μάθηση

Στο χθεσινό Ελεύθερο Τύπο (12/11/2009) δημοσιεύτηκε ένα άρθρο της Αρετής Νταραδήμου σχετικά με τη χρήση των βιντεοπαιχνιδιών/εικονικών κόσμων στην εκπαίδευση. Μου ζητήθηκε να συμβάλλω και εγώ στο άρθρο αυτό γράφοντας λίγες γραμμές για τα βιντεοπαιχνίδια και μάθηση.

Η δική μου συνεισφορά στο άρθρο ήταν η παρακάτω:

«Το παιχνίδι και η μάθηση είναι δυο έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες. Στην φύση τα ζώα παίζουν όχι απλά για να ψυχαγωγηθούν, αλλά για να αποκτήσουν και να εξασκήσουν κρίσιμες δεξιότητες επιβίωσης όπως το να κυνηγούν το θήραμα, να κρύβονται και να αποφεύγουν το κίνδυνο. Στα πλαίσια του παιχνιδιού και ο ίδιος ο άνθρωπος αποκτά επιπλέον των βασικών δεξιοτήτων, μέσω πειραματισμού και αποτυχίας, και κοινωνικές δεξιότητες όπως το να συνεργάζεται και να ανταγωνίζεται στα πλαίσια μιας ομάδας.

Επέκταση του παιχνιδιού σε φυσικό χώρο αποτελούν και τα βιντεοπαιχνίδια, τα οποία διατηρούν πολλά από τα χαρακτηριστικά του. Τα βιντεοπαιχνίδια μπορούν να εξασκήσουν ικανότητες όπως συντονισμός ματιού-χεριού, κατάστρωση στρατηγικής και αναζήτηση βέλτιστης λύσης σε κάποια πρόκληση με τη χρήση εργαλείων. Στον ασφαλή εικονικό κόσμο ενός παιχνιδιού ο παίκτης μπορεί να πειραματιστεί, να αποτύχει, να δοκιμάσει ξανά και να μάθει από τα σφάλματα του. Επιπλέον σε Διαδικτυακά παιχνίδια πολλών χρηστών ο παίκτης μαθαίνει να διαπραγματεύεται, να συνεργάζεται και να συναγωνίζεται άλλους παίκτες, εξασκώντας τις κοινωνικές του δεξιότητες. Τα παιχνίδια προσφέρουν κίνητρα ενασχόλησης στο παίκτη και έχουν την δυνατότητα να του κρατάνε την προσοχή για ώρες.

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει έντονη έρευνα, σε όλο τον κόσμο, πάνω στην αξιοποίηση των βιντεοπαιχνιδιών σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα για την ενίσχυση της διαδικασίας μάθησης. Εκτός από σχολικά περιβάλλοντα, και στις επιχειρήσεις, στο χώρο της Υγείας και στο Στρατό έχουν χρησιμοποιηθεί ειδικά σχεδιασμένα βιντεοπαιχνίδια τα οποία προάγουν την μάθηση (serious games), με πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Και στο Τμήμα Πληροφορικής του Ιονίου Πανεπιστημίου πραγματοποιούμε έρευνα πάνω στην χρήση των βιντεοπαιχνιδιών και των εικονικών κόσμων στην εκπαίδευση.

Τα βιντεοπαιχνίδια έχουν την δυνατότητα να ενισχύσουν την διαδικασία μάθησης σε σημαντικό βαθμό και να αποτελέσουν ένα πολύ ισχυρό εκπαιδευτικό εργαλείο στα χέρια του δασκάλου. »

Μπορείτε να δείτε ολόκληρο το άρθρο εδώ και εδώ, σε μορφή pdf.


10 Responses to “Βιντεοπαιχνίδια και μάθηση”


  1. Νοεμβρίου 13, 2009 στο 11:40 πμ

    Η Αρετή κάνει πολύ καλή δουλεία και πάντα βρίσκεται δίπλα στις προσπάθειες κάθε Ελληνικής ομάδας-εταιρίας.. Της αξίζουν πολλά μπράβο!

  2. Νοεμβρίου 13, 2009 στο 2:10 μμ

    Αλήθεια είναι αυτό. Είναι μια δημοσιογράφος με γνώση των βιντεοπαιχνιδιών και γράφει ισορροπημένα άρθρα, χωρίς προκαταλήψεις.

  3. Νοεμβρίου 15, 2009 στο 4:22 μμ

    Επιτελους καποιος μεγαλος που δεν εχει παρει με κακο ματι τα videogames

  4. 4 Abe
    Νοεμβρίου 26, 2009 στο 3:36 μμ

    Βασικα βρηκα ενα πολυ πολυ ενδιαφερον και εκυπνο αρθρο για την επιροη των βιντεοπαιχνιδιων στην λογικη και στην ψυχολογια μας

    http://www.pixelpoppers.com/2009/11/awesome-by-proxy-addicted-to-fake.html

  5. 5 giannis
    Νοεμβρίου 29, 2009 στο 1:57 μμ

    polu endiaferousa i prosegish,einai kairos na arxisoume na anoigoume ta matia apenanti apo ti pragmatikotita kai na tin antimetopizoume autousia,ontos oi «nees texnologies» einai megalo kefalaio sti zoi tou anthropou apo tin paidiki pleon ilikia.Anti loipon na mazeutoume sti plateia omonoias na kapsoume sto kentro tis,pc,software,games ktl,etsi gia paradeigmatismo,mporoume na apokolouthisoume tin theoria tis ekseliksis kai se epipedo skepsis.

    auto pou thelo na thikso einai,kata poso oi ereunes pou kanete sto panepistimio ioniou einai ontos «epistimonikes» dld lamvanoun upopsin tous psixologikous mixanismous pou aforoun tin mathisi,einai dld «poliepistimoniki» prosegish?

    sxetika me to arthro tou-tis abe einai apolita empeiriko alla me endiaferouses skepseis kai porismata:

    Be aware of why you play the games you do the way you do. Be aware of how you use them. We humans are remarkably adept at finding ways to lie to ourselves, and ways to be self-destructive.

  6. 6 giannis
    Νοεμβρίου 29, 2009 στο 1:59 μμ

    a,ksexasa na toniso oti prospathisa na enimerotho apo ti sedida tou ioniou alla distixos dn eixa prosvasi.

  7. Νοεμβρίου 30, 2009 στο 7:38 πμ

    Φυσικά και είναι «πολυ-επιστημονική» η προσέγγιση και φυσικά λαμβάνουμε υπόψη τους μηχανισμούς μάθησης. Διαφορετικά δεν πρόκειται να αποδόσει το εγχείρημα. Επίσης για την αξιολόγηση έχουμε συνεργασία και με παιδαγωγικά τμήματα.


Comments are currently closed.

Το blog αυτό έχει ως σκοπό να ρίξει μια ψύχραιμη και κριτική ματιά στο κόσμο των videogames. Χωρίς πάθη, χωρίς προκαταλήψεις και χωρίς άγνοια. Τα videogames έχουν να μας δώσουν πολλά, και αξίζει να ασχοληθούμε με αυτά.

Game-based Learning στην Ελλάδα
Επισκεφτείτε το group
Bookmark and Share
Νοεμβρίου 2009
Δ T Τ T Π S S
« Οκτ.   Δεκ. »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Αρέσει σε %d bloggers: