08
Σεπτ.
09

Προγραμματιστές vs καλλιτέχνες

Χτες έλαβα το παρακάτω ενδιαφέρον email από έναν αναγνώστη του blog, με την εξής ερώτηση:

«Πιο περιζήτητοι είναι οι προγραμματιστές ή οι modelers και animators; Επίσης ποιοι από αυτούς πληρώνονται καλύτερα, κατά μέσο όρο; Και τέλος, υποθέτω έχεις γνωρίζει modelers. Πιστεύεις πως η σχεδίαση ή το animation είναι πιο εύκολα στον προγραμματισμό; Αυτοί χρησιμοποιούν ένα εργαλείο, ενώ εμείς δέκα, και διαφορετικές γλώσσες ή πρόσβαση σε βάση δεδομένων κατά περίπτωση. Ένας προγραμματιστής μπορεί να έχει να δουλέψει πάνω στο κομμάτι των sockets από το οποίο ελάχιστα θα καταλάβει, ενώ ο modeler όσο μικρό και αν είναι το σχέδιο, είναι κάτι που βλέπεις και μπορεί να δουλέψει και από μόνο του σε χίλιες τοποθεσίες. Αυτή η σκέψη με ταλανίζει γύρω στον 1 χρόνο που σπουδάζω το αντικείμενό μου και πάντα ακούω αντίθετες απόψεις.»

Κατά τη γνώμη μου η ερώτηση του ποιος ρόλος είναι ο καλύτερος, ή ο πιο σημαντικός ή ο πιο ικανός δεν έχει και πολύ νόημα. Εξαρτάται ανάμεσα σε άλλα και από το είδος του παιχνιδιού, την πλατφόρμα, το προϋπολογισμό ανάπτυξης. Θα μπορούσες να  πεις ότι οι modelers είναι πιο «περιζήτητοι» σε ένα παιχνίδι-μεγάλη παραγωγή (τα επονομαζόμενα ΑΑΑ παιχνίδια) για το λόγο και μόνο ότι πρέπει να αναπτυχθεί για αυτό περισσότερο περιεχόμενο. Ένας και μόνος προγραμματιστής αρκεί να υλοποιήσει για παράδειγμα την τεχνική parallax mapping στη μηχανή γραφικών. Αλλά θα χρειαστούν πάρα πολλοί καλλιτέχνες για να εφαρμόσουν την τεχνική αυτή στα πολλά μοντέλα του παιχνιδιού. Κατά κανόνα σε ένα ΑΑΑ παιχνίδι υπάρχουν περισσότεροι καλλιτέχνες από ότι προγραμματιστές για το λόγο αυτό.

Από την άλλη όμως χωρίς έναν ικανό προγραμματιστή Τεχνητής Νοημοσύνης (AI programmer) το παιχνίδι θα φαίνεται ανόητο,  χωρίς έναν  έμπειρο προγραμματιστή γραφικών (graphics programmmer) θα φαίνεται φτωχό με κακή ποιότητα απεικόνισης. Χωρίς έναν καλό προγραμματιστή εργαλείων (tools programmer) που θα φτιάξει ένα αποδοτικό content pipeline ο καλλιτέχνης θα περιμένει ώρες μέχρι να μπορέσει να δει το μοντέλο που φτιάχνει στη Maya μέσα στο παιχνίδι έτσι ώστε να το διορθώσει. Χωρίς το κατάλληλο λογισμικό ούτε ο σχεδιαστής επιπέδου (level designer) θα κατορθώσει να δημιουργήσει τον κόσμο του παιχνιδιού μέσα στον οποίο θα δράσει ο παίκτης. Και φυσικά μην ξεχνάμε τη καθοριστική συμβολή του σχεδιαστή του παιχνιδιού (game designer), ο οποίο δεν είναι ούτε προγραμματιστής ούτε καλλιτέχνης.

Ποιος μπορεί να πει ποιος ρόλος είναι ο καλύτερος; Και οι δυο αλληλοσυμπληρώνονται, και κανένας δεν μπορεί να υπάρξει και αποδώσει χωρίς τον άλλο. Το να φτιάξεις ένα τριδιάστατο μοντέλο με συγκεκριμένο προϋπολογισμό πολυγώνων και υφών ώστε να δείχνει καλό είναι τέχνη. Το να προγραμματίσεις την μηχανή παιχνιδιού έτσι ώστε να εκμεταλλεύεται αποδοτικά τους πολλούς πυρήνες της παιχνιδομηχανής είναι τέχνη. Και τα δυο είναι δύσκολο να τα πετύχεις, το καθένα στο είδος του. Και οι δυο ρόλοι πρέπει να γνωρίζουν τα εργαλεία που χρησιμοποιούν σε βάθος, ανεξάρτητα από το είδος και τον αριθμό τους.

Τα λεφτά που βγάζει ο καθένας εξαρτώνται από τη θέση και την εμπειρία του. Ο junior modeler δεν θα βγάζει πολλά, ο lead artist θα βγάζει. Το ίδιο και για τους  προγραμματιστές. Για ακριβή νούμερα κοίτα τα άρθρα του έγκυρου Game Developer Magazine (για την Αμερική) 2007, 2008

Ο καθένας, ανάλογα με την ειδικότητα του θα τονίζει την σπουδαιότητα των προγραμματιστών ή των καλλιτεχνών, αλλά δεν υπάρχει άσπρο-μαύρο. Σχεδιαστές, καλλιτέχνες και προγραμματιστές συμβάλλουν εξίσου στην δημιουργία των παιχνιδιών που απολαμβάνουμε.


7 Responses to “Προγραμματιστές vs καλλιτέχνες”


  1. 1 kingkostas
    Οκτωβρίου 1, 2009 στο 8:03 μμ

    Μιας και έχω μια εμπειρία με τον χώρο του game development, αφου εργάζομαι σε 2 indie game development studios(για την ώρα εθελοντικά,για την εμπειρία) θα μπορούσα να σχολιάσω και εγώ κάτι πάνω σε αυτό το ζήτημα.
    Στο ένα project είμαι 2d artist(και είμαι ο μόνος, ενώ έχουμε αρκετούς προγραμματιστές) και στο δεύτερο είμαι general concept artist.
    Λοιπόν για τα χρήματα μπορώ να πώ οτι τους υψηλότερους μισθούς τους βλέπω στους προγραμματιστές, και αυτό μάλλον επειδή είναι λιγότεροι, αλλά σίγουρα και στις 2 περιπτώσεις ο μισθός εξαρτάται απο την κατηγορία (rank) που βρίσκεσαι.
    Θα ήταν καλύτερο να μην κάνεις μια σύκριση, όπως πχ ποιος κάνει περισσότερη δουλειά η κάτι παρόμοιο γιατι και οι δυο αυτές τέχνες χρειάζονται κόπο για να τις κατακτήσεις( τουλάχιστον αναφέρομαι σε ένα επίπεδο που να μπορεί να σε δεχθεί ενα καλό studio).Δεν γνωρίζω κανέναν εργαζόμενο σε μεγάλη εταιρία, που να είναι μονο modeler.Υπάρχουν και εκεί πολλές κατηγορίες.Για να δώσω ένα παράδειγμα, θα σου πώ τι υποχρεώσεις έχει ένας character concept artist kai ti enas concept artist. Ο character concept artist πρέπει να μπορεί να δημιουργεί ιδέες χαρακτήρων(σε αρχικό στάδιο, και περιορισμένα κάτω απο την καθοδήγηση του Art Director(ο οποιος παίρνει και τον μεγαλύτερο μισθό), και να δημιουργεί ορθοκανονικά σχέδια του χαρακτήρα τα οποία να μπορεί να τα κάνει modeling σε μια απο τις μεγαλύτερες 3d εφαρμογές.Αυτός έχει πιο μικρό μισθό απο τον concept artist επειδή κάνει ότι αφορά μονο τους χαρακτήρες.Απο την άλλη για να μην τα πολυλογώ εδώ, ο concept artist κάνει απο όλα και ΄παίρνει πιο πολλά λεφτά.Εδώ βάζω ένα link που δέιχνει τί ζητάει η bioware απο έναν concept artist για να μπορέσει να τον προσλάβει.Και δεν θέλουν απλές ικανότητες, αλλά high quality assets επειδή όλα αναβαθμίζονται θέλουν και καλής ποιότητας δουλειές.Εγώ για να καταφέρω να αναπτύξω τις ικανότητες μου, ξοδεύω άπειρες ώρες καθημερινά σχεδιάζοντας, ανατομία, enviroments,industrial,kai genika ta panta.
    Πιστεύω την ίδια αφωσίωση χρειάζεται για να γίνεις καλός στον προγραμματισμό, και είπα όσα είπα για την δουλειά του artist στο game development ετσι ώστε να κατανοήσει ο οποιοσδοίποτε ότι και οι δύο κατηγορίες εργάζονται σκληρά.Οπως οι προγραμματιστές γράφουν και σβήνουν συνέχεια κώδικες έτσι και οι artist πρέπει να φτιάχνουν και να αλλάζουν συνεχώς τις εικόνες ανάλογα τις ανάγκες.(Πχ μου ζητήθηκε να κάνω μια πίστα desert theme για το 3d puzzle που δουλεύω και βαρέθηκα να κάνω διάφορες εκδοχές, μέχρη να τα δεχτεί ο designer.Και όλο αυτό μόνο για ένα μέρος του παιχνιδιού)

    Θέλω να ζητήσω συγγνώμη που μίλησα βασικά για το art κομμάτι αλλα είναι αυτό πάνω στο οποίο έχω εμπειρία και επίσης πιστεύω θα βοηθήσει και κάποιον που έχει στόχο να ακολουθήση αυτήν την πορεία και μπορεί να διαβάσει αυτό το θέμα στο συγκεκριμένο site.
    Γιαυτό πιστεύω επίσης πως αν είχαμε και ένα εμπειρικό σχόλιο απο έναν προγραμματιστή πάνω στην δουλειά που έκανε για μια εταιρία τότε αυτό το συγκεκριμένο θέμα, θα μπορούσε να γίνει μια τέλεια πηγή πληροφορίας.

    links που αξίζει να δεί κανείς για πληροφορίες περι game industry

    http://www.sloperama.com (stoxeuei basika stous game designers kai to FAQ prepei na apantaei se oles tis pithanes erwthseis pou mporei na exete gia thn biomhxania paixnidiwn (sthn kathgoria school-a-rama)

    http://www.igda.org/breakingin/career_paths.htm (game career paths,sxedon oles oi kathgories)

    gia tous artist http://www.conceptart.org(ekei briskomai kai egw)

    gia tous programmers auto to blog tou kuriou kwsta anagnwstou einai polu kalo kai gia mia pio eureia koinothta(kaluptei perissotero tous programmers, alla kai designers,kai artist,kai writers,kai genika ta panta ( http://www.gamedev.net )

    Συγγνώμη για την έκθεση/σχόλιο.Τελικά έχουν δίκο όταν λένε οτι ενας που ασχολείται με τις γραφικές τέχνες δεν μπορεί να οργανώσει καλά τον λόγο του😛

  2. 2 kingkostas
    Οκτωβρίου 1, 2009 στο 8:07 μμ

    edw to link ths bioware
    http://www.bioware.com/bioware_info/jobs/art_portfolio/

    θα μάρεσε να έχει edit στα σχόλια, γιατί ξέχασα να σβήσω κάτι στην αρχή απο το προηγούμενο comment.

  3. Οκτωβρίου 2, 2009 στο 5:18 πμ

    Σε ευχαριστούμε για την συμβολή σου! Πολύ ενδιαφέρουσα.

    Θα ήταν εξίσου ενδιαφέρον να μας περιγράψεις σύντομα που δουλεύεις (Ελλάδα, Εξωτερικό), και πως μπορεί ένας ενδιαφερόμενος να βρει δουλειά, έστω και εθελοντικά, στο χώρο.

    ΥΓ: έκανα και την διόρθωση που ήθελες στο πρώτο σχόλιο.

  4. 4 kingkostas
    Οκτωβρίου 2, 2009 στο 9:18 μμ

    για καποιον λόγο έκανα comment αλλά δεν εμφανίζεται😦

  5. 5 kingkostas
    Οκτωβρίου 2, 2009 στο 9:19 μμ

    Χαίρομαι που φάνηκαν χρήσημες αυτες οι πληροφορίες.
    Εγώ μιας και είμαι 20 χρονών, ότι δουλειά έχω κάνει και κάνω τώρα, είναι επιπέδου freelance, αλλα με κανονικά συμβόλαια NDA κτλ(αναφέρω το NDA γιατί είναι το πιό απλό συμβόλαιο,το οποίο απλά αποτρέπει την «διαφήμηση/αποκάλυψη» της δουλειάς που γίνεται για ένα project, πρίν παρθεί απόφαση απο τους manager,οτι μπορεί πλέον ο καλλιτέχνης, να εμφανίσει την δουλειά που έκανε για το project στο portfolio του.Φυσικά μην μειώσετε το freelance επειδή δεν είναι full-time, απλά είναι σαν να είσαι συμβασιούχος(η δουλειά είναι δουλειά πάλι) (και ελπίζω σε κανα 2 χρόνια, και αφού τελειώσω τις στρατιωτικές μου υποχρεώσεις, να καταφέρω να μπω στον χώρο ώς full-time employ.
    Τώρα τι μου προσφέρει η εθελοντική εργασία που κάνω και έχω κανεί? Δεν ξέρω αν έχετε δει job requirements απο game industry εταιρίες, αλλά αν έχετε δεί, θα παρατηρήσατε οτι οι μεγάλες εταιρίες ζητάνε πχ(3 years experience in game industry, 2 years experience in similar projects)κτλ. κτλ. κτλ.
    Απο την άλλη μαθαίνεις και εσύ πώς να λειτουργείς και να δουλεύεις μέσα σε μια ομάδα(γιατι ακόμα και αν γίνεται online η δουλειά, γίνονται online meetings, και όλες οι απαραίτητες διαδικασίες.
    Επειδή μου ζητήσατε να περιγράψω σύντομα(και πάλι φαίνεται πως ξέφυγα) θα κάνω μια παραπομπή σε κάποια συγκεκριμένα site και τι να κοιτάξουν οι ενδιαφερόμενοι
    http://www.gamedev.net/community/forums/forum.asp?forum_id=8
    (το thread του HELP WANTED οπού διάφοροι χρήστες,ανεβάζουν αγγελίες και ζητάνε να δημιουργήσουν ομάδα με κάποια άτομα για ενα project.px Action script programmer needed (δεν ξέρω και εγω τί άλλο μιας και δεν είμαι στον τομέα του programming.Απλα μην σταματήσετε να ψάχνεστε,και φροντίστε να κάνετε καλο networking και να χρησιμοποιητε τον φίλο σας τον Google)
    (tsekarete ligo auth thn suzuthsh, mporei na aporofisete kati pou den exei upothei
    http://community.lionhead.com/forums/permalink/2787192/2726343/ShowThread.aspx)
    http://www.gamesindustry.biz/jobs/interactive-selection/toronto/canada/north-america/programmer-next-gen-developer-id39531
    (gia na deite ena paradeigma requirements/απαιτήσεις gia kapoion programmer)
    (PANW APO OLA ENA KALO PORTFOLIO ME THN DOYLEIA SAS THA EINAI TO KLEIDI GIA THN EISODO SAS STHN BIOMHXANIA)
    gia tous artist
    (edw brika douleia egw)
    http://conceptart.org/forums/forumdisplay.php?f=12
    (exw bgalei lefta apo to small freelance, kai summetexw se projects apo ta non-paying job section)
    http://www.game-artist.net/forums/
    (psakste ligo ta forum, exoun polla endiaferonta pragmata kai info, kai koitakste ta hiring ktl.)
    isxuoun kai ta idia site pou edwsa gia tous programmatistes.
    Gia tous artist, kalo tha einai na ksekinhsete ena sketchbook sto concept art.To conceptart.org einai gemato apo artist pou douleuoun se megales etairies, activision blizzard ktl, kai pou oi idioi diathroun sketchbook me douleies tous.
    Anyway παλι πολλά ειπα, το κλειδί είναι σκληρή δουλειά ,συμμετοχή σε MOD teams/collaboration projects κτλ για εμπειρία(και ένα παιχνίδι στο portfolio σας), και ψάξιμο, υπομονή και πάθος.
    Αν έχετε στο μυαλό σας τα χρήματα, τότε υπάρχει ενα μεγάλο ποσοστό αποτυχίας.
    Κάντε καλά αυτο που αγαπάτε και τα χρήματα θα έρθουν.
    Πάλι συγγνώμη για την πολυλογία.Ευχαριστώ για την διώρθωση


Comments are currently closed.

Το blog αυτό έχει ως σκοπό να ρίξει μια ψύχραιμη και κριτική ματιά στο κόσμο των videogames. Χωρίς πάθη, χωρίς προκαταλήψεις και χωρίς άγνοια. Τα videogames έχουν να μας δώσουν πολλά, και αξίζει να ασχοληθούμε με αυτά.

Game-based Learning στην Ελλάδα
Επισκεφτείτε το group
Bookmark and Share
Σεπτεμβρίου 2009
Δ T Τ T Π S S
« Αυγ.   Οκτ. »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Αρέσει σε %d bloggers: