29
Apr
09

Παιχνίδια (πραγματικού) πολέμου

Λίγο καιρό πριν, η εκδοτική εταιρία Konami ανακοίνωσε την επικείμενη κυκλοφορία του παιχνιδιού Six Days In Fallujah. Πρόκειται για ένα παιχνίδι βολών πρώτου προσώπου (first person shooter), το οποίο βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα που συνέβησαν στο πόλεμο στο Ιράκ.

Η εταιρεία ανάπτυξης (Atomic Games) το χαρακτήρισε ως ένα ρεαλιστικό παιχνίδι-ντοκυμαντέρ που έχει ως σκοπό να μεταφέρει στο χρήστη το χάος του πολέμου και την σημασία των αποφάσεων που παίρνουν οι εμπλεκόμενοι σε πραγματικές συνθήκες μάχης. Το παιχνίδι για το σκοπό αυτό βασίζεται σε μαρτυρίες στρατιωτών που έλαβαν μέρος στις επιχειρήσεις. Λίγες μέρες μετά, έπειτα από έντονες διαμαρτυρίες η Konami αποφάσισε να μην προχωρήσει στην κυκλοφορία του παιχνιδιού και σταμάτησε την χρηματοδότηση του.

Παιχνίδια που βασίζονται σε πραγματικές μάχες δεν είναι ασυνήθιστα, οι σειρές Call of Duty, Medal of Honor και Brothers in Arms εξιστορούν πραγματικά γεγονότα από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Όμως το Six Days in Fallujah είναι το πρώτο παιχνίδι (μεγάλη παραγωγή τουλάχιστον) που επιχειρεί να εξιστορήσει τόσο πρόσφατα πολεμικά συμβάντα. Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος είναι μια μακρινή ανάμνηση για τους περισσότερους και αποτελεί προσφιλές θέμα για ταινίες, βιβλία και παιχνίδια. Κανείς δεν διαμαρτύρεται για την χρήση πραγματικών γεγονότων που συνέβησαν κατά την διάρκεια του σε βιντεοπαιχνίδια και σε ταινίες, ακόμα και αν τα γεγονότα διαστρεβλώνονται. Αντίθετα, ο πόλεμος στο Ιράκ είναι πρόσφατος (και συνεχίζεται ακόμα) και οι απώλειες είναι μεγάλες και από τις δυο μεριές (ιδιαίτερα την από μεριά των Ιρακινών). Ήταν αναμενόμενο λοιπόν ότι ένα τέτοιο βιντεοπαιχνίδι θα ξεσήκωνε διαμαρτυρίες.

Κατά την διάρκεια των 6 αυτών ημερών στην Fallujah, 6.000 πολίτες έχασαν τη ζωή τους, 15.000 αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους και 20.000 σπίτια καταστράφηκαν. Από την μια, η εξιστόρηση τέτοιων γεγονότων σε ένα παιχνίδι ενέχει το κίνδυνο της υποβάθμισης τους χάριν της διασκέδασης, από την άλλη όμως θα ήταν μια πρώτης τάξης ευκαιρία να διαπιστώσουμε αν το μέσο των βιντεοπαιχνιδιών είναι αρκετά ώριμο πλέον για να λειτουργήσει ως μέσο αφύπνισης του κοινού για τη φρίκη του πολέμου και αν θα μπορούσε να δώσει μια πιο άμεση και πραγματική εμπειρία του, διαφορετική από την ωραιοποιημένη και δραματοποιημένη αφήγηση που προσφέρει η τηλεόραση.

Τα βιντεοπαιχνίδια έτσι και αλλιώς δίνουν μια διαστρεβλωμένη άποψη του πολέμου, κατά την οποία οι απώλειες είναι μικρές και χωρίς άμεση επίπτωση στο παίκτη. Ο ήρωας είναι οπλισμένος με αστείρευτο κουράγιο και θάρρος και πάντα θριαμβεύει και βγαίνει νικητής (όπως στις πολεμικές ταινίες του 60-70-80). Είναι καιρός να δείξει ένα βιντεοπαιχνίδι την πραγματική όψη του πολέμου την σημασία της απώλειας, της προδοσίας, της λιγοψυχίας, του θάρρους, της αυτοθυσίας, της απελπισίας. Ότι κάθε σφαίρα που πέφτει καταστρέφει μια ζωή και επηρεάζει άλλες πολλές. Ένα τέτοιο παιχνίδι δεν θα είναι διασκεδαστικό, αλλά θα είναι σίγουρα ψυχαγωγικό.

Ίσως είναι νωρίς να δεχτεί το ευρύ κοινό (που ακόμα θεωρεί ότι τα βιντεοπαιχνίδια αφορούν παιδιά και μόνο) ένα τέτοιο ρεαλιστικό παιχνίδι. Ίσως οι δημιουργοί του να μην μπορούν ακόμα να διαχειριστούν με σεβασμό την ιστορία και να φτιάξουν ένα παιχνίδι που να μην βασίζεται στον εντυπωσιασμό και στην διασκέδαση. Όμως, καθώς αποκτούμε ολοένα και μεγαλύτερη κατανόηση του μέσου των βιντεοπαιχνιδιών, είναι βέβαιο ότι θα ακούσουμε για παιχνίδια σαν το Six Days in Fallujah ξανά στο εγγύς μέλλον.



Το blog αυτό έχει ως σκοπό να ρίξει μια ψύχραιμη και κριτική ματιά στο κόσμο των videogames. Χωρίς πάθη, χωρίς προκαταλήψεις και χωρίς άγνοια. Τα videogames έχουν να μας δώσουν πολλά, και αξίζει να ασχοληθούμε με αυτά.

Game-based Learning στην Ελλάδα
Επισκεφτείτε το group
Bookmark and Share
Απριλίου 2009
Δ T Τ T Π S S
« Mar   May »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Αρέσει σε %d bloggers: