13
Ιαν.
09

Τα βιντεοπαιχνίδια βλάπτουν σοβαρά την υγεία;

Τα βιντεοπαιχνίδια έχουν αναγνωριστεί στην σύγχρονη κουλτούρα ως μέσο ψυχαγωγίας, ανάλογο με την τηλεόραση, κινηματογράφο και μουσική. Επιπλέον έχουν καταλάβει υψηλότερη θέση στις προτιμήσεις του κοινού (ιδίως του νεανικού) από την τηλεόραση και την μουσική, και έχουν υψηλότερα κέρδη από βιομηχανίες όπως ο κινηματογράφος και η μουσική. Υπάρχουν βιντεοπαιχνίδια για όλες τις προτιμήσεις και ηλικίες. Θα περίμενε κανείς ότι η υστερία και ο πανικός που παραδοσιακά τα περιβάλλει θα είχε καταλαγιάσει πλέον.

Και όμως όχι. Υπάρχουν ακόμα άτομα-σωτήρες, πολιτικοί κυρίως που έχουν να επωφεληθούν θα μέγιστα, που συνεχίζουν να κρατάνε ψηλά την σημαία και να διακηρύσσουν τον κίνδυνο που διατρέχει η κοινωνία από τα βιντεοπαιχνίδια. Τελευταία προσπάθεια ενός μέλους του κογκρέσου στις ΗΠΑ: να περιλαμβάνουν τα παιχνίδια για ηλικίες 16 και άνω την προειδοποίηση ότι «έχει βρεθεί συσχέτιση μεταξύ βίαιης συμπεριφοράς και εκτεταμένης χρήσης βιντεοπαιχνιδιών», ανάλογη με τα τσιγάρα και τον καρκίνο. Αφορμή για αυτό στάθηκε μια έρευνα του πολέμιου των βιντεοπαιχνιδιών Craig Anderson, που φαίνεται να συνδέει την βία στα παιχνίδια με αύξηση της επιθετικής συμπεριφοράς σε παιδιά στην Αμερική και στην Ιαπωνία. Η θέση της έρευνας αυτή έχει αμφισβητηθεί αρκετές φορές από άλλους επιστήμονες.

Η ουσία όμως δεν είναι αυτή. Στην πραγματικότητα, είναι άλλο ένα παράδειγμα διασποράς πανικού για προσωπικό όφελος. Διασπορά πανικού που εκμεταλλεύεται την τάση που έχει η κοινωνία να αρπάζεται από οτιδήποτε πικάντικο, από οποιαδήποτε κινδυνολογία, να ψάχνει διαρκώς μια αιτία για να μπορέσει, με ανακούφιση, να αποδώσει εκεί την βίαιη συμπεριφορά των νέων, την εγκληματικότητα, την αδιαφορία που δείχνουν πολλοί νέοι για τα σχολεία, για τα πανεπιστήμια, για το μέλλον τους. Να αποδίδει ευθύνες στο μέσο και όχι αυτούς που το διαχειρίζονται (μαγαζιά με παιχνίδια) και το χρησιμοποιούν (παίκτες).

Υπάρχουν εξαιρετικά βίαιες ταινίες και πολλές έρευνες που συνδέουν την βία στην τηλεόραση με επιθετική συμπεριφορά (και πολλές που καταρρίπτουν την θεωρία αυτή). Έχει νόημα όμως κάποιος (πολιτικός, ψυχολόγος, δημοσιογράφος, γονιός) με ατζέντα να επιτεθεί στην τηλεόραση; Το μέσο (και τη τεχνολογία) για το οποίο υπάρχει μεγάλη οικειότητα από όλη την κοινωνία; Το μέσο που υπάρχει σε όλα τα σπίτια ανεξαιρέτως και το οποίο χρησιμοποιείται από όλες τις ηλικίες; Το μέσο που αν μη τι άλλο χρησιμοποιεί και ο ίδιος για να προβληθεί;

Θα πίστευε κανείς ότι η κοινωνία θα μάθαινε από τα λάθη του παρελθόντος, όταν κατηγορούσε βιβλία, τηλεόραση, κινηματογράφο, μουσική rock and roll για την παρακμή της κοινωνίας. Όμως φαίνεται ότι η μνήμη του λαού είναι σύντομη, και ότι κάθε γενιά χαρακτηρίζεται από την υστερία της δικής της εποχής.



Το blog αυτό έχει ως σκοπό να ρίξει μια ψύχραιμη και κριτική ματιά στο κόσμο των videogames. Χωρίς πάθη, χωρίς προκαταλήψεις και χωρίς άγνοια. Τα videogames έχουν να μας δώσουν πολλά, και αξίζει να ασχοληθούμε με αυτά.

Game-based Learning στην Ελλάδα
Επισκεφτείτε το group
Bookmark and Share
Ιανουαρίου 2009
Δ T Τ T Π S S
« Δεκ.   Mar »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Αρέσει σε %d bloggers: