27
Δεκ.
08

Βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών, ο ανόητος γίγαντας

Πολυσυζητημένο θέμα των ημερών είναι φυσικά η παγκόσμια οικονομική κρίση που αγγίζει τα πάντα. Πριν μερικές μέρες σε ένα σχετικό post ανέλυσα γιατί η βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών φαίνεται να παραμένει ανεπηρέαστη από την οικονομική κρίση αυτή και να συνεχίζει να παρουσιάζει κέρδη ρεκόρ χρόνο με το χρόνο. Μετά από μερικά σωστά σχόλια στο post αυτό θεωρώ ότι είναι καλό να επανέλθω στο θέμα για συμπληρωματική ανάλυση.

Ειπώθηκε πολύ σωστά σε κάποιο σχόλιο ότι παρόλη την άνοδο των κερδών της βιομηχανίας βιντεοπαιχνιδιών χιλιάδες άτομα έχουν μείνει ξαφνικά χωρίς εργασία από την χρεωκοπία πολλών μικρών εταιριών όπως η Free Radical, αλλά και μεγαλύτερων (και με μεγάλη παράδοση στο χώρο) όπως η Midway. Εταιρίες κολοσσοί όπως η Electronic Arts κάνουν δραστικές μειώσεις προσωπικού. Αυτές οι εξελίξεις με μια πρώτη ματιά φαίνεται ότι να αντιτίθενται στη άποψη ότι η βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών ευημερεί.

Ας μην αφήσουμε την τεράστια επιτυχία και τα κέρδη της βιομηχανίας βιντεοπαιχνιδιών να μας παραπλανήσουν: η βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών είναι ανώριμη. Μοιάζει με ένα 15χρονο που μόλις κληρονόμησε μια τεράστια παρουσία. Ούτε ξέρει τι να τη κάνει, ούτε ξέρει πώς να την διαχειριστεί. Είναι ανώριμος (υπάρχουν και ώριμα 15χρονα παιδιά, χωρίς αμφιβολία), παίρνει λάθος αποφάσεις, σκορπά τα λεφτά χωρίς σχέδιο, κάνει κακές επενδύσεις και κακή διαχείριση.

Αναλόγως, το μέσο των βιντεοπαιχνιδιών γνώρισε τέτοια τεράστια επιτυχία και διείσδυση λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων που συμβαίνουν στο χώρο της πληροφορικής περισσότερο, και λιγότερο λόγω του περιεχομένου του. Συμμαθητές, συμφοιτητές και φίλοι, από το υπνοδωμάτιο ή το γκαράζ του σπιτιού τους ξεκίνησαν μια επανάσταση στην ψυχαγωγία που ούτε περίμεναν, ούτε ήταν έτοιμοι να διαχειριστούν την επιτυχία που θα είχε μετά από λίγα χρόνια.

Αντίθετα με την υπόλοιπη βιομηχανία λογισμικού, η βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών θεωρείται βιομηχανία ψυχαγωγίας. Ουσιαστικά καμιά (μέχρι πρότινος) μεθοδολογία ανάπτυξης, καμιά πειθαρχία, καμιά αποδοτική δομή δεν χρησιμοποιήθηκε για την διοίκηση των εταιριών. Μια καθυστέρηση στη έκδοση ενός παιχνιδιού ήταν κάτι το δεδομένο. Το να ακυρωθεί ένα παιχνίδι, επειδή τελικά ο αρχικός σχεδιασμός δεν ήταν σωστός και είναι ασύμφορο να ολοκληρωθεί, επίσης.

Αυτός ο άναρχος τρόπος ανάπτυξης μπορεί να απέδιδε πριν από μέχρι και 10 χρόνια, αλλά δεν μπορεί να εφαρμοστεί σήμερα με τα παιχνίδια-υπερπαραγωγές των τεράστιων προϋπολογισμών. Οι σημερινές παραγωγές θέλουν σωστή διοίκηση (οι προγραμματιστές δεν είναι απαραίτητα και καλοί μάνατζερ), ευελιξία στην ανάπτυξη ώστε να είναι δυνατή η προσθήκη ή αφαίρεση στοιχείων χωρίς να πλήττεται η παραγωγή και χωρίς οικονομικό κόστος, και πειθαρχημένη ανάπτυξη.

Αλλά περισσότερο από όλα χρειάζονται καινοτομία. Το κοινό των βιντεοπαιχνιδιών συνεχίζει να αγοράζει επί σειρά ετών παιχνίδια που δείχνουν να εξελίσσονται μόνο τεχνολογικά, με καλύτερα γραφικά, μεγαλύτερους κόσμους και πιο σύνθετη αλληλεπίδραση. Παιχνίδια που αποφεύγουν να καινοτομήσουν και προσκολλώνται σε δοκιμασμένες συνταγές που δείχνουν να έχουν επιτυχία. Παιχνίδια που απευθύνονται σε ανήλικους και νεαρούς άνδρες. Και που στριμώχνονται όλα για να διεκδικήσουν την προσοχή του παίκτη στα στενά χρονικά πλαίσια των μηνών Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου κάθε έτους.

Παρεμπίπτοντος, είναι οξύμωρο το γεγονός ότι και ο κινηματογράφος είναι βιομηχανία ψυχαγωγίας αλλά τέτοια ανώριμη συμπεριφορά δεν παρουσιάζει. Οι ταινίες σπάνια καθυστερούν, και συνήθως τηρούν τους προϋπολογισμούς τους (όχι ότι δεν έχει συμβεί φυσικά και εκεί). Επιπλέον προγραμματίζουν την έκδοση των ταινιών προσεκτικά ώστε να μην συμπέσει η μια με κάποια άλλη, όπως συμβαίνει με τα βιντεοπαιχνίδια. Και χρησιμοποιούν τις πλήρεις δυνατότητες του μέσου παράγοντας ψυχαγωγικές υπερπαραγωγές από την μία, αλλά και διαμάντια καλλιτεχνικής δημιουργίας από την άλλη. Ο κινηματογράφος είχε στην διάθεση του ένα διάστημα άνω των 100 ετών όμως για να ενηλικιωθεί. Τα βιντεοπαιχνίδια μόνο 35. Αναλογικά είναι ανώριμα.

Συμβαίνουν δραματικές αλλαγές στη βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών και δεν έχουν σχέση μόνο με την οικονομική κρίση. Καθώς φτάνουμε στα όρια της εξέλιξης των βιντεοπαιχνιδιών λόγω της τεχνολογικής προόδου (ο φωτορεαλισμός σχεδόν επιτεύχθηκε, μένει να δούμε και τριδιάστατες οθόνες) έχουμε αρχίσει να σκεφτόμαστε τι μπορούμε πραγματικά να κάνουμε με όσα έχουμε επιτύχει. Η αλλαγή είναι ότι τα βιντεοπαιχνίδια (αργά αλλά σταθερά) ενηλικιώνονται. Έχουμε αρχίσει να τα βλέπουμε πραγματικά σαν μέσο ψυχαγωγίας για όλους.

Και αυτό είναι το σημείο που πρέπει να εστιάσουμε, το «για όλους». Τα παιχνίδια διευρύνουν την βάση τους ώστε να αυξήσουν όσο γίνεται περισσότερο το κοινό τους. Δεν ξέρουμε ακόμα τι επιπτώσεις θα έχει αυτό στην βιομηχανία. Αν αυτό σημαίνει ότι οι μεγάλες υπερπαραγωγές δεν αποδίδουν και θα περιοριστούν, με κλείσιμο εταιριών ή συγχώνευση τους, τότε αυτό θα γίνει. Αν αυτό σημαίνει ότι κονσόλες σαν το Wii με τον απλό χειρισμό τους είναι το μέλλον, εκεί θα οδηγηθεί η βιομηχανία. Αν αυτό σημαίνει ότι το μέλλον είναι τα παιχνίδια στο Web, τότε θα στραφούμε εκεί.

Στην πορεία θα γίνουν μεγάλες ανακατατάξεις, εταιρίες θα κλείσουν και νέες θα δημιουργηθούν. Οι δομές των εταιριών θα αλλάξουν, η ανάπτυξη θα γίνεται πειθαρχημένα και με μεθοδολογία. Η επαναχρησιμοποίηση κώδικα με έτοιμες μηχανές παιχνιδιών και εργαλείων ανάπτυξης όπως η Unreal Engine θα είναι κοινός τόπος. Το μοντέλο των εταιριών θα προσεγγίζει αυτό των μεγάλων studio του Hollywood και επιπλέον θα γίνεται μεταφορά εργασίας (για την ανάπτυξη, όχι το σχεδιασμό και το μάνατζμεντ) σε χώρες με φθηνά εργατικά όπως η Ινδία και Κίνα.

Το μέσο των βιντεοπαιχνιδιών ήρθε και θα μείνει. Όπως ένα ανήλικος ξεφεύγοντας από την παιδική ηλικία ενηλικιώνεται αλλάζονται χαρακτηριστικά, μέγεθος αλλά και στοιχεία της προσωπικότητας του έτσι και η βιομηχανία αλλάζει. Στην πορεία θα αλλάξει φίλους, συνήθειες και παρέες. Δεν ξέρουμε πως θα είναι η τελική της μορφή, αλλά ξέρουμε ότι θα είναι συναρπαστική, με λαμπρό παρελθόν αλλά ακόμα λαμπρότερο μέλλον!



Το blog αυτό έχει ως σκοπό να ρίξει μια ψύχραιμη και κριτική ματιά στο κόσμο των videogames. Χωρίς πάθη, χωρίς προκαταλήψεις και χωρίς άγνοια. Τα videogames έχουν να μας δώσουν πολλά, και αξίζει να ασχοληθούμε με αυτά.

Game-based Learning στην Ελλάδα
Επισκεφτείτε το group
Bookmark and Share
Δεκεμβρίου 2008
Δ T Τ T Π S S
« Νοέ.   Ιαν. »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Αρέσει σε %d bloggers: