01
Οκτ.
08

Παίξε με την Barbie σου!

Υπάρχει ένα βαθειά ριζωμένο και ευρέως διαδεδομένο στερεότυπο ότι οι γυναίκες δεν τα πάνε καλά με τις μηχανές και με τη τεχνολογία γενικότερα. Ότι σε αντίθεση με τους άνδρες που από τα παιδικά χρόνια προτιμούν να παίζουν με αυτοκινητάκια, με πλαστικά όπλα, με μηχανικές κατασκευές, με playmobil, με την μπάλα, παιχνίδια που βασίζονται στον ανταγωνισμό, την σύγκρουση, στην δράση και στην «βία», οι γυναίκες αρέσκονται στην ήπια κοινωνική αλληλεπίδραση  με φίλες, στο να περιποιούνται τις κούκλες τους, στην συζήτηση (ή αλλιώς κουτσομπολιό) ή να ασχολούνται με την προσωπική τους εμφάνιση.

Το στερεότυπο αυτό βασίζεται στην κλασσική αντίληψη για την θέση της γυναίκας στην κοινωνία (δηλαδή μαμά στο σπίτι) και έχει γενικώς αποτρέψει τις γυναίκες από το να σπουδάσουν και να ασχοληθούν με τεχνικά θέματα και επιστήμες (όπως για παράδειγμα η πληροφορική) σε ευρεία κλίμακα και κυρίως να ασχοληθούν με την έρευνα στους τομείς αυτούς στερώντας από την επιστήμη την διορατικότητα, την δημιουργικότητα, την αναλυτική σκέψη αλλά και την φαντασία του γυναικείου φύλου.

Επηρεασμένη από το στερεότυπο αυτό η βιομηχανία ανάπτυξης παιχνιδιών (που δημιουργήθηκε επίσης από άνδρες) περιθωριοποίησε την γυναίκα σαν παίκτη και εστίασε στο ανδρικό φύλο, ηλικίας κάτω των 34, δημιουργώντας παιχνίδια με συγκρούσεις, βία, συναγωνισμό και σεξουαλικές αναφορές. Για το περιθωριοποιημένο γυναικείο κοινό η βιομηχανία ξεμπέρδεψε με μερικά «κοριτσίστικα» παιχνίδια όπως το Barbie Fashion Designer, που όχι μόνο υποτιμούν την νοημοσύνη των γυναικών, αλλά και τις αποθάρρυναν να ασχοληθούν με τα βιντεοπαιχνίδια γενικότερα (παρεμπιπτόντως το Barbie Fashion Designer πούλησε απρόσμενα καλά, πράγμα που έκανε την βιομηχανία να πιστέψει ότι υπήρχε αγορά για τέτοια «θηλυκά» παιχνίδια. Κανένα επόμενο παιχνίδι του είδους δεν κατάφερε να αντιγράψει την επιτυχία του Barbie Fashion Designer όμως και η αγορά αυτή ατόνησε).

Οι ίδιοι οι γονείς φρόντισαν να ενισχύσουν την λανθασμένη αντίληψη ότι οι γυναίκες δεν παίζουν βιντεοπαιχνίδια και γενικότερα δεν θέλουν να έχουν μεγάλη σχέση με την τεχνολογία και τους υπολογιστές. Ενώ για το αγόρι θα αγόραζαν το τελευταίο first person shooter, για το κορίτσι θα αγόραζαν λογισμικό Μαγειρικής. Ενώ για το αγόρι θα αγόραζαν λογισμικό για εκμάθηση προγραμματισμού για το κορίτσι θα αγόραζαν λογισμικό για εκμάθηση δακτυλογράφησης.

Σταδιακά οι γυναίκες έχασαν το ενδιαφέρον για την τεχνολογία και την πληροφορική γενικότερα και είδαν τον υπολογιστή σαν ένα εργαλείο με το οποίο μπορούν απλά να κάνουν την δουλειά τους. Εν αντιθέσει, οι άνδρες το είδαν σαν πρόκληση, κάτι το οποίο μπορούν να κατακτήσουν και κάτι με το οποίο μπορούν να ψυχαγωγηθούν. Η δημιουργική διάδραση των ανδρών με τους υπολογιστές οδήγησε πολλούς να σπουδάσουν και να ασχοληθούν με την πληροφορική αργότερα και συνέβαλλε στην κατάκλυση του τεχνολογικού τομέα από το ανδρικό φύλο.

Στην σημερινή εποχή όμως η οικειότητα με τους υπολογιστές και η κατανόηση της γλώσσας τους και της αλληλεπίδρασης μαζί τους δεν είναι πολυτέλεια είναι ανάγκη. Απλή γνωριμία με έναν κειμενογράφο και χειρισμός των Windows δεν αρκεί πλέον. Ο υπολογιστής (στην όποια του μορφή, συμπεριλαμβανομένου παιχνιδομηχανές) είναι μέρος της κουλτούρας της νέας γενιάς και θα καθορίσει τον τρόπο με τον οποίο εκπαιδευόμαστε, εργαζόμαστε και αλληλεπιδρούμε στην κοινωνία στο άμεσο μέλλον. Αναφέρομαι κυρίως στην τελευταία γενιά παιδιών που έχουν γεννηθεί με την πληροφορική ως κάτι δεδομένο.

Αποκλεισμός των γυναικών από το τεχνολογικό μας μέλλον δεν είναι επιλογή. Σε μια δικτυακή και δικτυωμένη κοινωνία αυτό θα τις φέρει σε μειονεκτική θέση και θα δημιουργήσει ανισότητες όχι μόνο στον εργασιακό χώρο, αλλά και κατά την σχολική εκπαίδευση. Κατάρριψη των στερεοτύπων και ίση μεταχείριση αγοριών-κοριτσιών είναι το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή. Οι γονείς θα πρέπει να ενθαρρύνουν τα κορίτσια να ασχοληθούν με την τεχνολογία και τα βιντεοπαιχνίδια είναι μια καλή αρχή. Η χρήση της τεχνολογίας για ψυχαγωγία  δημιουργεί μια οικειότητα και μια ευχάριστη προδιάθεση προς αυτήν και δεν αποξενώνει το χρήστη, πράγμα που ίσως κάνει ένα ξερό λογισμικό εκμάθησης μαγειρικής και οργάνωσης συνταγών. Με βάση την ηλικία, τα κορίτσια πρέπει να έχουν τις ίδιες επιλογές για ψυχαγωγικό λογισμικό όμως με τα αγόρια. Αντί να επιλέξουμε εμείς για το τι θα παίξουν, είναι καλύτερα να αφήσουμε αυτά να επιλέξουν (παιχνίδια κατάλληλα για την ηλικία τους ενοείται), να διαμορφώσουν τα ίδια το προφίλ τους ως παίκτες βιντεοπαιχνιδιών.

Τα κορίτσια της τελευταίας γενιάς έχουν κάποια οικειότητα με την τεχνολογία μέσω κινητών και Internet, αλλά δεν αρκεί αυτό.  Υπάρχει πολύς γυναικείος πληθυσμός που είναι ακόμα απομονωμένος από αυτή και γενικότερα, από την αγορά και την κοινωνία, λείπει η γυναίκα ως καταναλωτής αλλά κυρίως ως παραγωγός τεχνολογίας.

Εσείς τι πιστεύετε, το στερεότυπο «οι γυναίκες δεν τα πάνε καλά με την τεχνολογία» έχει βάση ή είναι τεχνητό κατασκεύασμα, απολίθωμα παλαιότερων εποχών;


7 Responses to “Παίξε με την Barbie σου!”


  1. 1 Δημήτρης
    Οκτωβρίου 5, 2008 στο 4:21 μμ

    Ως εκπαιδευτικός Πληροφορικής στα ΕΠΑΛ με μεγάλη λύπη έχω παρατηρήσει ότι τα τελευταία χρόνια ο γυναικείος πληθυσμός που ακολουθεί τον κλάδο της Πληροφορικής μειώνεται! Πλέον χαρακτηρίζουν και εμάς ως ανδροκρατούμενη ειδικότητα, όπως είναι οι Ηλεκτρολόγοι, Ηλεκτρονικοί, Ψυκτικοί κλπ.
    Θεωρώ ότι η γενίκευση του όρου «οι γυναίκες δεν τα πάνε καλά με την τεχνολογία» είναι και άδικη και ξεπερασμένη!

  2. 2 tkas
    Οκτωβρίου 13, 2008 στο 2:07 μμ

    Ορισμενες φορες τα στερεοτυπα αντικατοπτριζουν στατιστικες αληθειες. Επισης ειναι γεγονος πως υπαρχουν γονιδιακες διαφορες στα 2 φυλλα που αντανακλουνται και στην εγκεφαλικη λειτουργια. Βεβαια μιλαμε για στατιστικα μεγεθη, αρα καλο θα ειναι να μην υπαρχουν διακρισεις σε κανενα επιπεδο ετσι ωστε αβιαστα οι κλησεις του καθενος να βγουν φυσικα στην επιφανεια, χωρις μεγαλους κοινωνικους περιορισμους.

  3. Οκτωβρίου 14, 2008 στο 5:33 πμ

    ‘Η μήπως οι στατιστικές αντικατοπτρίζουν τα στερεότυπα; Υπάρχει για παράδειγμα η γενική αντίληψη ότι οι γυναίκες δεν έχουν καλή κατανόηση του τριδιάστατου χώρου και της κατεύθυνσης οπότε δεν μπορούν να παίξουν τριδιάστατα παιχνίδια όπως first και third person shooters, και τα αποφεύγουν γενικότερα (αυτό γενικεύεται στο στερεότυπο ότι δεν μπορούν να παρκάρουν καλά, δεν μπορούν να βρούν την κατεύθυνση στο χάρτη κλπ). Όμως έρευνες που έχουν γίνει έδειξαν ότι οι γυναίκες έχουν εξίσου καλή αντίληψη του τριδιάστατου χώρου με τους άνδρες, απλά θέλουν μια κάπως μεγαλύτερη περίοδο αρχικής προσαρμογής.

  4. 4 tkas
    Οκτωβρίου 15, 2008 στο 10:41 πμ

    Θα διαφωνησω λιγο μαζι σας. Θα σας παραπεμψω σε ενα αρκετα αναλυτικο αρθρο του New Scientist τι τιτλο Brains apart: The real difference between the sexes.
    ( http://www.newscientist.com/channel/being-human/brain/mg19926651.600-brains-apart-the-real-difference-between-the-sexes.html)

    Θα επισυνψω και αυτη τη παραγραφο:
    Research is revealing that male and female brains are built from markedly different genetic blueprints, which create numerous anatomical differences. There are also differences in the circuitry that wires them up and the chemicals that transmit messages between neurons. All this is pointing towards the conclusion that there is not just one kind of human brain, but two.

    Βεβαια οπως ειπα και πιο πανω τετοιου ειδους γνωση δεν εινα οχημα για να αποριψουμε τις δυνατοτητες μεγαλου μερους των συνανθρωπων μας αλλα για να κατανοουμε την ανθρωπινη φυση. (και να προσεγγιζουμε πιο πετυχημενα το target group μας🙂 )

  5. Οκτωβρίου 15, 2008 στο 11:44 πμ

    Παρακαλώ, διαφωνήστε μαζί μου!🙂 Δεν μπορώ να προσπελάσω το άρθρο γιατί απαιτεί συνδρομή, αλλά μάλλον δεν καταρρίπτει (εκτός αν κάνει καμιά μεγάλη αποκάλυψη αργότερα) τη θέση ότι εντέλει οι γυναίκες έχουν τις ίδιες δυνατότητες με τους άνδρες, μπορούν να πετύχουν τους ίδιους στόχους, απλά με διαφορετικό τρόπο.


Comments are currently closed.

Το blog αυτό έχει ως σκοπό να ρίξει μια ψύχραιμη και κριτική ματιά στο κόσμο των videogames. Χωρίς πάθη, χωρίς προκαταλήψεις και χωρίς άγνοια. Τα videogames έχουν να μας δώσουν πολλά, και αξίζει να ασχοληθούμε με αυτά.

Game-based Learning στην Ελλάδα
Επισκεφτείτε το group
Bookmark and Share
Οκτωβρίου 2008
Δ T Τ T Π S S
« Σεπτ.   Νοέ. »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Αρέσει σε %d bloggers: