01
Σεπτ.
08

Γιατί παίζουμε βιντεοπαιχνίδια;

Στους περισσότερους από εμάς αρέσει να παίζουμε βιντεοπαιχνίδια, είτε αυτό είναι μια απλή πασιέντζα στα Windows, είτε να παίρνουμε το ρόλο ενός Elf στο World Of Warcraft, ή του Master Chief στο Halo 3 και να περνάμε λίγο (ή πολύ) χρόνο χαμένοι μέσα στο κόσμο που δημιουργεί το παιχνίδι για μας.

Γιατί όμως παίζουμε βιντεοπαιχνίδια; Τι μας προσφέρουν και τι αποκομίζουμε από αυτά;

Πριν επιχειρήσουμε να απαντήσουμε το ερώτημα αυτό είναι χρήσιμο να σκεφτούμε γιατί παίζουμε, γενικώς. Το παιχνίδι είναι μια πανάρχαια συνήθεια που δεν περιορίζεται αποκλειστικά και μόνο στο ανθρώπινο είδος. Όλα τα θηλαστικά χρησιμοποιούν το παιχνίδι ως ένα ασφαλές περιβάλλον στο οποίο μπορούν να μάθουν βασικές αρχές οι οποίες θα τα βοηθήσουν στην μετέπειτα επιβίωση τους. Με το παιχνίδι μαθαίνουν πώς να κυνηγούν θηράματα ή να αποφεύγουν το κίνδυνο και να κρύβονται από αυτόν.

Και στον άνθρωπο η βασική λειτουργία του παιχνιδιού είναι η εκμάθηση είτε αυτό αφορά το κυνήγι και την επιβίωση στην ζούγκλα είτε για την απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων και τη εξέλιξη του χαρακτήρα του.

Στα βιντεοπαιχνίδια έχει μεταφερθεί η εκμάθηση σαν βασική λειτουργία, αλλά εμπλουτίζονται και από άλλες λειτουργίες, οι οποίες γενικά μπορούμε να κατατάξουμε σε 4 γενικές κατηγορίες.

Φυγή από την πραγματικότητα

Πολλοί άνθρωποι βλέπουν τα βιντεοπαιχνίδια σαν ένα μέσο φυγής από την πραγματικότητα. Τα βιντεοπαιχνίδια προσφέρουν εικονικούς κόσμους με απλούς και καλά ορισμένους κανόνες και αλληλεπιδράσεις, εν αντιθέσει με την χαοτική καθημερινή ζωή. Στο εικονικό κόσμο των παιχνιδιών ο παίκτης κατά κανόνα κινεί τα νήματα, παίρνει τις αποφάσεις και καθορίζει την έκβαση της ιστορίας. Οι πράξεις εκεί δεν έχουν ουσιαστική συνέπεια ούτε αντίκτυπο πάνω στο παίκτη. Ο παίκτης μπορεί στον κόσμο αυτό να χαλαρώσει, να αποβάλλει το άγχος και το στρες και να ψυχαγωγηθεί. Έχει τεράστια επιλογή δραστηριοτήτων που μπορεί να κάνει για να πετύχει αυτό, από το να στηριχθεί απλά στα αντανακλαστικά του για να υπερασπίσει την Γη από την εξωγήινη εισβολή, να αναλάβει το ρόλο ενός ήρωα σε ένα παραμυθένιο κόσμο και  να φέρει εις πέρας μια αποστολή, ή να χτίσει μια ολόκληρη  πόλη με όλες τις σύνθετες  δομές και ανάγκες των κατοίκων της.

Κοινωνική αλληλεπίδραση

Τα βιντεοπαιχνίδια (και τα παιχνίδια γενικότερα) είναι μια πλατφόρμα κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Είτε παίζει με φίλους στο ίδιο χώρο, είτε μέσω Διαδικτύου με άτομα από όλο τον κόσμο, ο παίκτης επικοινωνεί, συναγωνίζεται, ανταγωνίζεται, συγκρούεται, κάνει φιλίες και έχθρες, βρίσκει αναγνώριση, φλερτάρει, παρενοχλείται, συμμετέχει σε ομάδα ή γνωρίζει κοινωνικό αποκλεισμό. Από την στιγμή που στην εικονική πλατφόρμα αυτή λαμβάνουν μέρος άνθρωποι, όλες οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις που λαμβάνουν μέρος τον πραγματικό κόσμο, μεταφέρονται σχεδόν αυτούσιες και στον εικονικό με την διαφορά ότι ο κάθε παίκτης απαλλάσσεται από την φυσική του υπόσταση και έχει την δυνατότητα να επανασχεδιάσει το εαυτό του όπως αυτός επιθυμεί. Η κοινωνική αλληλεπίδραση αποτελεί την μεγαλύτερη αιτία που οι άνθρωποι παίζουν MMOG παιχνίδια όπως το World of Warcraft ή λαμβάνουν μέρος στο Second Life.

Πρόκληση

Πολλοί άνθρωποι αρέσκονται στο να υπερκερνούν δυσκολίες και να βγαίνουν νικητές. Τα βιντεοπαιχνίδια μπορούν να καλύψουν την ανάγκη αυτή του ανθρώπου είτε με παιχνίδια γρίφων (puzzle) και σκέψης, είτε με παιχνίδια δράσης και περιπέτειας, είτε στρατηγικής. Κάθε είδος παιχνιδιού μπορεί να δοκιμάσει διαφορετικές λειτουργίες του ανθρώπου όπως σκέψη, γρήγορα αντανακλαστικά, ικανότητα οργάνωσης και διοίκησης, διορατικότητα κλπ. Ο παίκτης που διαπρέπει σε ένα εμπόδιο στο παιχνίδι νιώθει το αίσθημα της ολοκλήρωσης και της ικανοποίησης. Η πρόκληση αφορά στο να ολοκληρώσει το παιχνίδι το ίδιο αλλά και στο να ελέγξει ο παίκτης τις ικανότητες του να ξεπερνά κάθε φορά τον εαυτό του σε επιδόσεις. Επίσης η πρόκληση μπορεί να αφορά και το ξεπέρασμα των επιδόσεων άλλων χρηστών.

Πειραματισμός

Τα βιντεοπαιχνίδια, τέλος, υποστηρίζουν τον πειραματισμό και την εξερεύνηση και μπορούν να ικανοποιήσουν σε αρκετές περιπτώσεις την φυσική περιέργεια του ανθρώπου για τον κόσμο που ζει. Ο πειραματισμός μπορεί να αφορά στην ανακάλυψη νέων τρόπων για να ξεπεράσουμε μια πρόκληση. Αλλά ακόμα, μπορεί να αφορά την ανάγκη του ανθρώπου να εξερευνήσει πτυχές του εαυτού του και της προσωπικότητας του μέσω ίσως από διαδικασίες που πολλές φορές δεν είναι κοινωνικά αποδεκτές. Αυτό μπορεί να πραγματοποιήσει σε ένα ασφαλές (και χωρίς συνέπειες) περιβάλλον ενός βιντεοπαιχνιδιού. Παράδειγμα πολλοί παίκτες δοκιμάζουν ρόλους κακοποιών, συγκρούονται με την αστυνομία, κάνουν ληστείες, διακινούν ναρκωτικά, πράγματα που δεν θα έκαναν στην πραγματικότητα. Άλλοι θέλουν να δοκιμάσουν πως θα ήταν η ζωή αν άνηκαν στο αντίθετο φύλλο. Επίσης παίκτες παίζουν παιχνίδια στρατηγικής βασισμένα σε πραγματικά ιστορικά γεγονότα και παρατηρούν την έκβαση που θα είχε η Ιστορία αν οι πρωταγωνιστές της έπαιρναν διαφορετικές αποφάσεις σε κρίσιμες χρονικές στιγμές.

Η κατηγοριοποίηση αυτή δεν είναι απόλυτη, ούτε η μόνη. Πολλοί άνθρωποι μπορούν να παίζουν για διαφορετικούς (από τους παραπάνω) λόγους.

Εγώ προσωπικά παίζω βιντεοπαιχνίδια για την ευκαιρία που προσφέρουν για φυγή από την πραγματικότητα, για μια σύντομη εμβύθιση σε ένα φανταστικό κόσμο με διαφορετικούς (και απλούστερους) κανόνες. Εσείς για ποιο λόγο παίζετε;


3 Responses to “Γιατί παίζουμε βιντεοπαιχνίδια;”


  1. Σεπτεμβρίου 1, 2008 στο 2:50 μμ

    Για τουσ ίδιους ακριβώς λόγους κι εγώ τα παίζω όπως και οι περισσότεροι νομίζω. είναι ψυχαγωγία, φυγή απ την πραγματικότητα και ένα μικρό ταξίδι σε ένα άλλο κόσμο με άλλους κανόνες. (εξαρτάται και απ το παιχνίδι – είδος, χρόνος, τόπος κτλ)


Comments are currently closed.

Το blog αυτό έχει ως σκοπό να ρίξει μια ψύχραιμη και κριτική ματιά στο κόσμο των videogames. Χωρίς πάθη, χωρίς προκαταλήψεις και χωρίς άγνοια. Τα videogames έχουν να μας δώσουν πολλά, και αξίζει να ασχοληθούμε με αυτά.

Game-based Learning στην Ελλάδα
Επισκεφτείτε το group
Bookmark and Share
Σεπτεμβρίου 2008
Δ T Τ T Π S S
« Αυγ.   Οκτ. »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Αρέσει σε %d bloggers: